Góra Św.Piotra w sztuce

O Pilicy » Malarstwo i rzeźba » Obrazy istniejące » Góra Św.Piotra w sztuce

26 czerwca 2016 w pilickim ratuszu została otwarta wystawa pokazująca nieistniejący kościół pw.św.Piotra i Pawła.

Góra Świętego Piotra to miejsce szczególne w naszym miasteczku. Przyzna to każdy, kto o dowolnej porze roku i dnia stanął na jej szczycie i spojrzał na miejscowość leżącą u stóp wzgórza.

Fasada zamku z Góry Piotra

Jak wyspa w morzu drzew, zieleni

Tu jeszcze ciszę można spotkać

Ślady przeszłości, dawnych cieni

Te słowa wiersza Sławka Woźniczko pozwalają wczuć się w niesamowity nastrój tego miejsca. Rozciągający się wokoło widok to swoisty podręcznik miejscowej historii. Jak na dłoni widać stąd dzieje miasteczka rozciągające się od kępy drzew kryjących cień dawnej Pilczy, przez klasztor oo.franciszkanów i farę wynurzające się ponad małomiasteczkowe domy, przez pałac skryty w parkowej zieleni, po majaczące na horyzoncie ruiny zamku Pilcza.

Czy może dziwić to, że Góra, a zwłaszcza stojący tu niegdyś kościółek pw.św.Piotr i św.Pawła, tak wrosły w pilicką świadomość, że jej wizerunki, o różnym poziomie artystycznym, licznie zagościły w pilickich domach?

Kiedy wpadliśmy na pomysł aby tegoroczne uroczystości na Górze Św.Piotra uświetnić wystawą obrazów, w głębi duszy marzyliśmy o zgromadzeniu kilkunastu wizerunków. Zaczęły się rozmowy z ludźmi, telefony, maile, żmudna wędrówka od śladu do śladu: Pamiętam z dzieciństwa, że był taki obraz w domu. Wisiał na ścianie. Nie wiem co się z nim stało... Pojechał w świat z wnukami... Wyrzuciliśmy... Wisi w salonie!... Jest na drugim końcu Polski... Jest na strychu!... Apetyt rósł w miarę jedzenia... może uda się zgromadzić dwadzieścia obrazów?...Może trzydzieści?... I tak, dzięki tradycyjnej uczynności mieszkańców gminy, doszliśmy o niewiarygodnej liczby niemal pięćdziesięciu eksponatów, które mamy przyjemność Państwu zaprezentować.

To zapewne nie wszystkie obrazy spośród zachowanych. Kilka razy spotkaliśmy się z odmową. Trudno. I tak bywa. Zazwyczaj podczas naszych wystaw starych fotografii dowiadujemy się od zwiedzających , że w zakamarkach domowych szuflad leżą prawdziwe perełki, o których istnieniu niemal zapomniano. Dlaczego tym razem miało by być inaczej? Z niecierpliwością czekamy na Wasze sygnały.

Nie udało nam się zidentyfikować wszystkich autorów. Nie zawsze udało się ustalić choćby podstawowe informacje o twórcach.

 

BIOGRAMY TWÓRCÓW:

Antoni Aleksandrowicz

Ur.1951. Od niedawna emeryt. Od roku 1976 mieszkaniec Pilicy. Polonista. Około czterdziestu lat pracował jako nauczyciel akaemicki w krakowskiej WSPiAP. W rysunku i malowaniu samouk. Pejzaże małych miasteczek i kwiaty to ulubione tematy jego obrazów i szkiców.

Janina Grabowska

Urodzona w Pilicy/Zarzeczu. Przez wiele lat pracowała w biurze w Zakładzie w Wierbce, a następnie przez ponad 20 lat była pracownikiem administracyjnym UŚ w Katowicach. Skąd odeszła na emeryturę. Obecnie mieszka w Siemianowicach Śl. W rodzinnej miejscowości jest znana jako „Niusia”. Jest to talent samorodny. Autorka wielu prac wykonywanych okazjonalnie „na potrzeby chwili” dla mieszkańców, przyjaciół: kartek świątecznych, okazjonalnych laurek, ale także dekoracji dla ówczesnego zakładu pracy z okazji świąt i rocznic państwowych. Technika która lubi najbardziej to akwarela. Wykonała również dla „Naszej Pilicy” wiele prac. Jej dziełem są m.in. kartki świąteczne będące załącznikiem do miesięcznika.

Bogdan Hamernik

Z wykształcenia był krawcem. Prowadził gospodarstwo rolne. Zajmował się stolarstwem. Jesienią i zimą, gdy mniej było prac gospodarskich, na zamówienie sąsiadów i znajomych wykonywał grafiki, głównie pejzaże i kościółki, wyklejane ze słomy. Zmarł w 2008r.

Józef Hensoldt.

Były student Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1926-27 mieszkał na Sławniowie. Na zamówienie Stanisława Floriana Gruszczyńskiego wykonał kilka rysunków m.in. szkic „Dobra-koło do nawadniania łąk na rzece Pilicy” (1926). Hensoldt wykonał też portret olejny Stanisława F.Gruszczyńskiego. Namalował akwarelą widok klasztoru oo.Reformatów, który znajduje się w posiadaniu rodziny Gruszczyńskich.

Marian Leon Kantor-Mirski.

Ur. 22 czerwca 1884 w Czerminie koło Mielca. Po ukończeniu seminarium nauczycielskiego w Tarnowie był nauczycielem w Małopolsce. Podczas I wojny światowej działał w POW pod pseudonimem „Mirski”. Walczył w Legionach Polskich. Brał udział w powstaniach śląskich. W 1921 r. otrzymał Krzyż Walecznych. Zamieszkał w Rudzie Śląskiej gdzie organizował polskie szkolnictwo i oświatę, Zdymisjonowany w 1926 r., przeniósł się do Sosnowca gdzie mieszkał w latach 1928-38. Współpracował z „Kurierem Zagłębia”. W 1931 r. pełnił funkcję naczelnego redaktora tygodnika Towarzystwa Artystyczno-Literackiego „Gontyna”. Próbował bez powodzenia wydawać tygodnik „Wędrowiec”. W 1929 r. opublikował pierwszą pracę krajoznawczą, o Włodowicach. W latach 1931-1932 opublikował cykl zeszytów „Z przeszłości Zagłębia Dąbrowskiego i okolicy”. W latach 1932-1935 opublikował cykl „Ziemia Zawierciańska” a w roku 1936 - „Ziemia Olkuska w przeszłości”. Był autorem prac: „Lud Zagłębia Dąbrowskiego”, „Sławetny cech szewski królewskiego i wolnego miasta Będzina w w. XVI-XVIII”. W 1938 r. , w wyniku narastających problemów finansowych, wyjechał do Krakowa a następnie do Tarnowa. Podczas okupacji został aresztowany i wywieziony do obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau, gdzie zginął 18 marca 1942.

Kazimierz Krupa

Pracował jako koniuszy w stadninie koni w Udorzu. Brał udział w zawodach konnych – Wielka Pardubicka, na Służewcu i w Janowie Podlaskim. Po przejściu na emeryturę zamieszkał w Pilicy-Biskupicach gdzie był zarządcą filii stadniny w Udorzu z siedzibą w Biskupicach. Oprócz koni wielką Jego pasją było malowanie. Namalował dziesiątki obrazów olejnych (pejzaże, martwe natury, zabytki architektoniczne). Zmarł w 1991 roku

Feliks Szczęsny Kwarta

Urodził się 25 maja 1894 w Przemyślu. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Wstąpił do Związku Strzeleckiego. Walczył w 5 Pułku Piechoty I Brygady Legionów. W 1915 powrócił na studia, które przerwał w 1916 kiedy to powrócił w szeregi Legionów. Ze względu na stan zdrowia został wkrótce przeniesiony do rezerwy i ukończył studia. W latach 1930–1931 stworzył „Tekę graficzną Zagłębia Dąbrowskiego”, która została opublikowana w 1931 nakładem Towarzystwa Naukowego Zagłębia Dąbrowskiego w Sosnowcu. Zawierała ona serię litografii przedstawiających zamki i budowle historyczne. W 1933 przeprowadził się do Warszawy. Od 1937 pełnił funkcję wiceprzewodniczącego Oddziału Warszawskiego Związku Polskich Artystów Plastyków. Został zwycięzcą konkursu na herb Warszawy, który obowiązywał do roku 1967 kiedy to herb pozbawiono korony, a postać Syreny została uproszczona i przedstawiona z rozpuszczonymi włosami. Poprzednia wersja została przywrócona 15 sierpnia 1990. We wrześniu 1939 brał udział w obronie Warszawy. Był żołnierzem Kedywu Komendy Głównej Armii Krajowej. Walczył w powstaniu warszawskim. Po jego upadku dostał się o niewoli. Po zakończeniu wojny zamieszkał w Wielkiej Brytanii gdzie zmarł 29 września 1980. Jest autorem grafiki przedstawiającej pilicki kościółek pw.św.Piotra, reprodukowanej m.in. w Przewodniku po Zagłębiu Dąbrowskim (wy.1939).

Henryk Kwiatkowski

Przedwojenny absolwent UJ Wydział Ekonomii- z zawodu księgowy. Pracował na Pomorzu jako dyrektor PGR. Po założeniu rodziny zamieszkał w Sławniowie i pracował jako główny księgowy w Zakładzie A-19, (potem ZSE Polam-Ospel) w Wierbce. Przez całe życie Jego pasją było malowanie i temu poświęcał cały swój wolny czas. Malował na zamówienie mieszkańców. Pozostawił po sobie pokaźny dorobek prac olejnych malowanych na dykcie, płycie pilśniowej a także grubym kartonie. Jego prace to głównie pejzaże, widoki i kwiaty malowane z natury, ale także odtwarzał różne obiekty ze starych zdjęć i widokówek. Zmarł w 1981 roku.

Kazimierz Milejski

Mieszka w Kleszczowej. Jest samoukiem. Maluje od trzydziestego roku życia. Jak sam przyznał, zaczynał od malowania zwykłymi technicznymi farbami olejnymi! W jego domu na każdym kroku można spotkać obrazy malowane na płótnie i bezpośrednio na ścianach.

Joanna Pasek

Mieszka w Ryczowie. Z wykształcenia architekt. Zajmuje się ilustracją wektorową i grafiką rastrową tworzoną dla wydawnictw. Najbardziej lubi ilustrować bajki i historie fantastyczne. Ulubione techniki to akwarele, tusze i kredki. Prowadzi stronę internetową www.akwarelki.net.

Izydor Wacław Piwowarski

Mieszkaniec Pilicy. Przez wiele lat prowadził własny zakład fotograficzny przy ul. Żarnowieckiej. W wolnych chwilach malował, a jego prace można było zakupić podczas odpustów na Górze Św. Piotra. Zmarł w 1992 roku.

Adam Pieniążek

Urodzony w Przeworsku, obecnie mieszkaniec Wierbki. Pochodzi z rodziny o tradycjach rzemieślniczych. Z wykształcenia zdun, płytkarz. Zbudował wiele pieców kaflowych, pięknych kominków, a także „położył płytki” w wielu łazienkach, nie tylko w naszej gminie. Pracował w wielu firmach budowlanych jako murarz, zdun. Przez pewien okres prowadził własną działalność gospodarczą. Obecnie jest emerytem, a że kocha pracę z kamieniem i w kamieniu więc cały wolny czas rozwija swa pasję i rzeźbi w tym materiale.

Władysław Szarawara

Ur. 15 maja 2015 r. Od 1945 roku był wieloletnim kierownikiem pilickiej poczty. W 1948 był współzałożycielem GMLKS Piliczanka (wówczas LZS Pilica). Do ostatnich dni życia był, najstarszym chyba w Polsce, czynnym kibicem piłkarskim. Zmarł 19 kwietnia 2016, w wieku 101 lat.

Magdalena Szymczyk

Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego Filli w Cieszynie, gdzie studiowała Edukację Artystyczną. Dyplom uzyskała w 2003 roku z grafiki użytkowej. Obecnie nauczycielka plastyki i przedmiotów artystycznych. W wolnych chwilach, których ma bardzo niewiele (ze względu na pracę w wielu szkołach), lubi projektować grafikę użytkową, wykonywać różne przedmioty sztuki użytkowej oraz malować obrazy, wszystko to robi przede wszystkim dla swoich bliskich i samej siebie. Sprawia jej to ogromna przyjemność. Nigdy nie uważała się za artystkę, lecz raczej za osobę, której wykonywanie prac artystycznych sprawia ogromną radość. Czuje, że wtedy daje innym siebie a tym samym przedłuża swoje istnienie.

Mieczysław Wielopolski (ur.1886, zm.4.4.1965 w Falenicy). Około 1918r. ożenił się z Leokadią Walerią Jurkowską, córką osiadłego w Pilicy powstańca styczniowego Ludwika Jurkowskiego i Elżbiety ze Szlichcińskich.Wielopolscy mieszkali i pracowali w Warszawie gdzie Mieczysław był inżynierem zatrudnionym w wodociągach). Gdy przyjeżdżał do Pilicy, do teściowej, spacerował po okolicy, obserwował, fotografował. Kochał Pilicę, czego dowodem jest poniższa notatka, pozostawiona na odwrocie akwareli, jaką namalował: „Moje zdjęcia fotograficzne z Pilicy z ok. 1921 zaginęły w zawierusze wojennej. Jedynie ocalały dwie karty z albumu ś.p. J.Ryszkiewiczowej ze zdjęciami kościoła ś.PiP. Moje malatury wzorowałem więc na tych zdjęciach, koloryt zaś uzupełniłem z własnej pamięci i wspomnień sprzed 40 lat. Naświetlenie jesienne jest moją kompozycją, gdyż zdjęcie wykonane było widocznie późną jesienią lub wczesną wiosną i drzewa nie były ulistnione. Zdjęcie to jak sądzę, było wykonane w okresie, kiedy z dawnego zadrzewienia pozostało tylko jedno drzewo. Za fantazjowanie i usterki wykonania przepraszam, ale ... przecież ja nie należę do cechu malarzy! M. Wielopolski Warszawa, dn. 26 / X 61 r.

 

PODZIĘKOWANIA

Dziękujemy tym, którzy nam pomogli w zorganizowaniu wystawy wypożyczając obrazy lub pomagając w poszukiwaniach. Do zorganizowania wystawy przyczynili się obecni i byli mieszkańcy oraz sympatycy naszej Gminy:

Antoni Aleksandrowicz (Pilica), Janina Drozdowska (Pilica), Józefa i Jan Fabjańscy (Lubliniec), Zofia Frycz (Szyce), Anrzej Grabowski (Pilica), Irena i Zbigniew Grabowscy (Dobra-Kolonia), Janina Grabowska (Siemianowice), Janina Grabowska (Pilica), Jakub Grabowski, rodzina Gruszczyńskich (Dobra i Łódź), Władysław Gumułka (Pilica), Rafał Hopulele (Sławniów), Henryka Hefko (Pilica), Anna Jastrząb (Sławniów), Barbara Jasiewicz (Pilica), Weronika Jastrząb (Kidów), Mariola Kamińska (Wolbrom), Klasztor oo.Franciszkanów w Biskupicach, Aleksander i Danuta Kotowie (Pilica), Szymon Kot (Pilica), Teresa Kotlińska (Sławniów), Anna i Piotr Kowalczykowie (Dzwonowice), Anna Kowalska (Pilica), Ewa Kowalska (Pilica), Zuzanna Krawetowa (Pilica), Elżbieta Krupa (Biskupice), Aleksander Kwiecień (Pilica), Barbara i Grzegorz Lisowie (Pilica), Maria Musialska, Małgorzata Markiewicz, Ryszard Mentel, Irena Mentel (Sławniów), Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna w Pilicy, Kazimierz Milejski (Kleszczowa), Aniela i Bogdan Milejscy (Sławniów), ks.Piotr Niedziela (Pilica), Maria Ogonek (Pilica), Adam i Teresa Pieniążkowie (Wierbka), Michał Rychter (Pilica), Jolanta i Stefan Sajdakowie (Pilica), Joanna i Lech Szarawara (Olkusz), Elżbieta Szota (Sławniów), Kazimierz Śpiechowicz (Pilica), Grzegorz Wałek (Pilica), Anna i Sławomir Woźniczko (Pilica), Beata i Sławomir Ziębińscy (Pilica).

 

Antoni Aleksandrowicz:

 

Henryk Kwiatkowski:

 

Joanna Pasek:

NN:

 

Janina Grabowska

 

Bogdan Hamernik:

 

Józef Hensoldt:

 

Małgorzata Jastrząb [Kidów]:

 

Kazimierz Krupa:

 

Feliks Kwarta:

 

Kazimierz Milejski:

 

Kantor-Mirski:

 

Adam Pieniążek:

 

Izydor Wacław Piwowarski:

 

NN:

 

Władysław Szarawa:

 

Magdalena Szymczyk:

 

MWwróbel:

 

Kacper Gumułka


 

 

Na wystawie nie znalazł się obraz Zofii Pustułka:

 

Po wystawie powstały akwarele Joanny PAsek przedstawiające cztery pory roku w brzozowej alejce prowadzącej na Górę Św.Piotra: